Jak připravit rodinnou firmu na generační výměnu aneb Klony se nerodí

Rodinné firmy v Česku zažívají dobré časy. Polovina ze 400 majitelů firem oslovených napříč obory a regiony ČR agenturou Ipsos v rámci výzkumu pro Asociaci malých a středních podniků uvedla, že očekává další růst a poklesu tržeb se v dohledné době nebojí. Stinnou stránkou řízení rodinného podniku ale může být okamžik, kdy rozsah podnikání přesáhne kapacity členů rodiny. Řešením je najít pro daný úsek nebo celou firmu zkušeného profesionálního manažera.
Řada zakladatelů si uvědomuje, že nastal čas vnést do řízení podniku pevnou strukturu, zejména pak zkušenosti zvenčí. Hledání vhodného člověka má ovšem svá úskalí.
Rodinný neznamená malý
Nike, Facebook, Roche, Phillips 66, Wal-Mart Stores nebo Reliance Industries. Co spojuje tato jména? Jde o miliardové byznysy, a přitom jsou to vše také rodinné podniky. Úspěšná rodinná firma nemusí znamenat jen prosperující pekárnu na náměstí, ale klidně i nadnárodní akciovou společnost. Odhaduje se, že více než 70 % globálního HDP tvoří rodinné podniky.
Nicméně manažer, který přichází do vedoucí pozice zvenčí, a tedy není členem rodiny, může čelit překážkám. Stejně tak zakladateli či majiteli firmy se může zdát, že ideální kandidát na předání zodpovědnosti zkrátka neexistuje. Ve zmíněném průzkumu se 34 % podnikatelů svěřilo, že mají problém se získáváním zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny.
Ze závěrů studie KPMG European Family Business Barometer vyplývá, že předávání řídících postů čeká letos třetinu rodinných firem. Je problém, když není komu vybudované dědictví odkázat. Další generace totiž nemusejí mít o rodinnou firmu zájem.
Pak přichází hledání mimo okruh příbuzných. Majitelé firem jdou spíše cestou osobních doporučení, na odborníky na vyhledávání manažerů se zpravidla obracejí až v případě, že delší dobu hledají bez úspěchu.
Vysněný kandidát neexistuje
Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers zjistila, že profesionalizace byznysu a přenastavení již nevyhovujících firemních procesů je v současnosti jedním z hlavních témat rostoucích rodinných firem. Odchod generace zakladatelů na odpočinek je pro to příhodným momentem.
Majitelé často hledají svou kopii. Těžko se jim předává řízení podniku, který vybudovali od nuly a mají k němu až rodičovský vztah. Nároky na profesionálního manažera mohou být v tomto ohledu obrovské. Zkušený lovec talentů dokáže pochopit kulturu konkrétní rodinné firmy a najít manažera, který do ní zapadne. Neméně důležité je ovšem najít určitou shodu s představou majitele.
Pochybnosti mohou mít i kandidáti. Mají obavy z míry autonomie při rozhodování, firemní kultury a celkové dlouhodobé strategie společnosti. Majitelé navíc mnohokrát chtějí na chod firmy nadále dohlížet. Více než polovina respondentů průzkumu AMSP uvedla, že plánují po odchodu z vedení firmy zůstat například ve správní nebo dozorčí radě či jako konzultanti.
Majitelům firem lze doporučit, aby byli otevřenější novým věcem. Aby dali prostor a čas na realizaci záměrů najatým manažerům, i když to není vždy jednoduché. Rozhodně není chyba přesunout se do dozorčí nebo správní rady a řešit spíše celkovou strategii než každodenní provoz.
Zdroj: Stanton Chase