Ve své poslední knize (Think Twice: Harnessing The Power of Counterintuition) popisuje, jak se mohou investoři napálit. Sázky na soutěžícího koně Big Browna v loňské soutěži Tripple Crown používá jako názorný příklad.

Investoři chybují, protože:

1) Podléhají tzv. „tunelové vizi“ – neboli nevnímají ostatní detaily

2) Příliš mnoho se spoléhají na doporučení expertů

3) Neuvědomují si, jak jsou ovlivňováni okolím

4) Vnímají každý problém jako unikátní

5) Mají naivní představu, že všemu rozumí

6) Předpokládají jednoznačné řešení

7) Předpokládají, že jsou brána v úvahu všechna rizika

8) Zaměňují úspěch ze štěstí s úspěchem z dovedností

Big Brown vyhrál jak Kentucky Derby, tak Preakness, proto se stal velkým favoritem na výhru v Belmont Stakes, kde by získal Triple Crown. Nakonec na Belmond Stakes dojel poslední – a M. Mauboussin objasňuje, proč byla sázka na tohoto „neporazitelného“ koně špatná.

Když investor čelí určité situaci, jeho myšlení automaticky směřuje k jednoznačnému rozhodnutí – přitom správná volba může být jiná. Když všichni předpokládali, že vyhraje Big Brown, vnímali tento problém jako unikátní a dávali mu přibližně 77% šanci na výhru. Ale při pohledu do historie nastalo za posledních 130 let 29 podobných situací a jen v 11 případech vyhrál favorit.

Investoři se mohou dostat do podobné situace při analýze ziskovosti. Existuje celé století záznamu korporátních výsledků a mír růstu. Investoři by na ně měli brát zřetel.

Dalším skvělým příkladem jsou fůze a akvizice – každá společnost jim čelí a historie ukazuje, že ne všechny končí úspěšně. Přesto všichni vždy na začátku věří, že se jedná o jedinečnou příležitost, i když to většinou nekončí dobře.

Proto je dobré se vždy ptát: Co nastalo v podobných situacích v minulosti? A proč by měla být tato situace jedinečná.