Co dělat během korekce trhu: Rady pro vás, ať jste kdokoli

Korekce je tady. O 10 % a více klesly ze svých maxim například německý index DAX nebo americký Russell 2000, který sleduje akcie firem s menší kapitalizací. Volatilita roste a investorské stádo prodává. Dokud se o desetinu nesníží hodnota amerického hlavního benchmarku S&P 500, mohou optimisté živit naděje na brzký obrat. Třeba přijde, ale co když ne?
Když ne, bude to první tak hluboký pokles indexu S&P 500 za více než tři roky (někde se dočtete dva roky - záleží na tom, jestli berete intradenní změny, nebo závěrečné hodnoty, a také na tom, zda jste puntičkáři, pro které třeba 9,95 % zkrátka není 10 %, matematika přece nezná "skoro"). Ono je to celkem jedno, 10 % je totiž v normálním investičním světě velice solidní roční výnos z investic. Pokles o 10 % během pár týdnů proto stojí za pozornost bez ohledu na nějaké desetinky.
Co tedy dělat, když jsou akcie ve fázi poklesu, laicky řečeno korekce? Záleží na tom, čím se živíte.
Manažeři hedgeových fondů:
- Dejte vědět klientům, že jste korekci předvídali a včas jste ji zaznamenali. A že jste zajištěni, samozřejmě.
- Řvěte na nejbližšího tradera ve svém týmu, aby už sakra zajistil pozice.
Akcioví makléři, brokeři:
- Všem klientům připomeňte, že jste jim někdy říkali o shortování akcií, tedy spekulování na pokles ceny.
- Neberte telefon klientům, kterým jste minulý týden doporučovali nákupy akcií "na dlouho", tedy spekulace na růst ceny.
Finanční novináři:
- Chrlete analýzy čehokoli, co by teoreticky mohlo být důvodem tržního výprodeje.
- První bod v současnosti skvěle naplníte psaním o ebole (se vší úctou, pokorou, soustrastí a nadějí pro všechny, kdo s nemocí bojují, nebo viru podlehli).
Občasní tradeři nebo investoři (retail, živíte se "normální" prací):
- V panice skočte na lep prodejcům opcí. Vstupte nejlépe do tak komplexních pozic, že jim přestanete rozumět. Ta panika je na tom všem zásadní.
- Křičte na své děti. Kvůli nim to všechno děláte.
Finanční poradci:
- Je na vás, abyste právě v této době "prodali" klientům fondy s nejvyššími poplatky.
- Upozorněte klienty, že sice nevíte, kterým směrem bude příští pohyb trhu o 20 %, ale že víte jistě, jakým směrem bude příští pohyb o 100 %.
Ekonomové:
- V televizi nebo jiných médiích sdělte, v čem že to právě v těchto dnech máte pravdu, případně co že jste to nedávno přesně předpověděli.
- Opakujte si totéž i před zrcadlem.
Denní, aktivní obchodníci:
- Vzpomínejte na dobré časy, kdy byl index strachu VIX nad 40 a ekonomika kolabovala.
- Uvědomte si, že nic takového se nyní neděje a že vás akorát vysokofrekvenční automatičtí obchodníci (HFT) obírají na každém obchodu o nějaký ten centík. Proč že vlastně denně sedíte před těmi svými čtyřmi monitory?
Autoři newsletterů a bulletinů:
- Přepošlete všem své varování před kolapsem trhu, které jste sesmolili na jaře 2011. Nebo snad loni v červenci? To je fuk.
- Sepište pořádně dlouhý elaborát na téma "co dělat během korekce trhu". Pokud vám někdo za vaše plácání platí, možná tento e-mail dejte s mimořádnou slevou a do předmětu napište velkými písmeny MEDVĚD.
A teď vážněji? To už jste četli stokrát!
V zásadě to celé lze smrsknout do jedné věty: Nikdo kromě opčních a shortujících fajnšmekrů nemá rád rychlé a hluboké propady na trzích spojené s nervozitou, ale pro dlouhodobé investory jsou korekce i výraznější poklesy takovým hezkým dárkem, slevovým kupónem, jak chcete.
1. Určete, zda jde o korekci, nebo kolaps trhu.
Kolaps trhu, výbuch, katastrofa na trzích, zkrátka medvědí trh se vším všudy, mívá většinou jasný důvod. Internetová bublina splaskla, trh hypoték se zhroutil, protože neměl solidní základ, a tak dále. Takovým tématem by v posledních letech mohlo (a možná mělo) být enormní zadlužení vyspělých ekonomik. Proti tomuto riziku ale v dohledném horizontu stále stojí odhodlaná armáda centrálních bank. Pokud tedy věříte, že nejde o naprostý kolaps trhu, spíše akcie držte, případně využijte hlubší poklesy k nákupům.
2. Nepanikařte.
Panika je to, co vás stojí peníze. Kolaps trhu jen výjimečně přichází jako blesk z čistého nebe, není proto rozumné prodávat všechny akcie najednou při prvním "zachvění země". Výrazným propadům většinou předchází posun sentimentu směrem k pesimismu. Osvědčenou strategií je prodej ziskových pozic a navýšení hotovosti.
3. Nakupujte při poklesech.
Nikdy předem nevíte, kdy se propad cen zastaví. Dokupujte proto jen postupně, a to jen ve chvíli, kdy do co největší míry vyloučíte totální kolaps trhu. Doporučuje se mít připravený nákupní seznam pro případ poklesu cen, a to s konkrétními vstupními úrovněmi. Vybírat až v době, kdy "v ulicích teče krev", může být poněkud hektické.
4. Hledejte extra příležitosti.
Jaké třeba? Panika si umí pohrát i s cenami velice konzervativních a "nudných" akcií. Když takový nudný dividendový titul spadne o 10-15 %, měli byste zbystřit. Za nízké ceny můžete nakoupit i více takových jmen v menších objemech a pomyslné síto si schovat až na dobu, kdy na trhu začne oživení.
Zdroj: Eagle Bay Capital, ADVFN.com