US MARKETOtevírá za: 0 h 55 m
DOW JONES+0,78 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,70 %
META-0,55 %
TSLA+2,09 %
AAPL-0,09 %

Skandál kolem Volkswagenu ukazuje, proč smogu neubývá

Zfalšované výsledky měření emisí oxidu dusíku u vozů koncernu Volkswagen ukazují, proč i přesto, že se normy zpřísňují, smogu neubývá. Na dotaz ČTK to uvedli odborníci z oboru ekologie. Česko už mnoho let porušuje limity oxidu dusičitého v Praze, Brně, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ani po prodloužení nápravné lhůty do letošního ledna stát podmínky Evropské komise nesplnil. Hrozí za to sankce, řekl ČTK expert na toxické látky Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

Redakce IW
Redakce IW
24. 9. 2015 | 16:55
Volkswagen

Právě doprava je hlavním zdrojem vysokých koncentrací oxidu dusíku v Česku. Tuzemští řidiči si prý navíc často nechávají u dieselových motorů vymontovat nebo poškodit filtry, což vede k vysokým emisím nebezpečných jemných částic prachu.

Množství zatajených emisí, které ve skutečnosti vypouštěla auta vyrobená Volkswagenem, by mohlo podle odhadů činit celosvětově ročně čtvrt milionu až milion tun oxidů dusíku. "To by odpovídalo dvaceti až osmdesátinásobku všech emisí oxidu dusíku ze všech osobních aut, které jezdí na českých silnicích," řekl ČTK analytik z nezávislého centra Glopolis Vojtěch Kotecký.

Oba experti se shodují, že celoevropská pravidla a systém měření emisí je potřeba reformovat, aby byla větší kontrola nad výrobci automobilů. Podle Šuty jedním z opatření pro zlepšení čistoty ovzduší ve městech je zavedení nízkoemisních zón. Ty už umožňuje zřizovat zákon o ovzduší. Například Praha už měla připravenou vyhlášku, která měla začít platit od ledna 2016, ale zatím ji nové vedení města neschválilo.

Výfukové plyny jsou hlavní příčinou smogu ve velkých městech. Mezi nejběžnější oxidy dusíku patří oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2). Volkswagen přiznal, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software, který umožnil při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Skandál s emisemi se dotýká 11 milionů vozů po celém světě, to mohlo zvýšit úmrtnost kvůli smogu řádově tisíců lidí ročně, poznamenal Kotecký. Normy se podle něj doposud zpřísňovaly jen na papíře. Kauza bude průlomem v dosavadním testování, shodují se oba znalci.

Znečištění ovzduší ve čtyřech lokalitách ČR dlouhodobě překračuje limity pro oxid dusičitý. Ty stanovila v roce 2008 evropská směrnice o kvalitě ovzduší a jsou právně závazné od roku 2010. ČR dostala výjimku k prodloužení lhůty, aby limity splnila do ledna letošního roku. Podle Šuty se ale tak doposud nestalo v Praze a v Brně.

Oxid dusíku dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Je to také látka, která ovlivňuje vznik letního i zimního smogu. V Česku ale způsobují podle Šuty více problémů emise jemných prachových částic, které také vypouštějí dieselové motory.

Zdroj: ČTK

AutaEkologie a životní prostředíVolkswagen
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika