JLR otevřel v Brazílii první plně vlastněný zahraniční závod

Britský výrobce luxusních aut Jaguar Land Rover (JLR) otevřel novou továrnu v Brazílii, která je jeho první plně vlastněnou továrnou mimo Británii. Oznámila to v úterý automobilka, kterou vlastní indická společnost Tata Motors. JLR se tak připojil k dalším automobilkám, jako jsou například Volkswagen nebo General Motors, které si zřídily závod v Brazílii, aby se vyhnuly vysokým dovozním clům.
Investici ve výši 240 milionů liber v Brazílii Jaguar Land Rover poprvé oznámil v roce 2013. V té době ale v zemi skončilo období hospodářského růstu, které trvalo deset let a po kterém následoval růst úrokových sazeb, propad důvěry spotřebitelů a politická nestabilita. To vše vedlo k poklesu poptávky.
V letošním roce se má v Brazílii podle odhadů prodat skoro 2,1 milionu aut, což je jen něco přes polovinu z rekordních 3,8 milionu prodaných v roce 2012. Jaguar Land Rover nicméně uvedl, že jeho prodej za prvních pět měsíců roku vzrostl o 11 %.
"Prémiový sektor si více méně udržel svou pozici, takže podíl prémiového sektoru na celkovém odvětví vzrostl a my jsme byli schopni si naši pozici udržet," citovala agentura Reuters projektového inženýra JLR pro Brazílii Juliana Hetheringtona.
JLR otevřel svou první továrnu mimo Británii v roce 2014, a to v Číně. Tento závod je však součástí společného podniku s místní firmou Chery. Závod blízko brazilského Ria de Janeiro tak je prvním závodem pouze ve vlastnictví JLR.
Jaguar Land Rover plánuje v závodě vyrábět modely Land Rover Discovery Sport a Range Rover Evoque. Maximální kapacita výroby má být 24 000 vozů ročně. Letos však firma očekává, že vyrobí méně než 10 000 vozů.
V loňském roce JLR prodal celosvětově více než půl milionu aut. Společnost rychle rozšiřuje nabídku modelů a kolem roku 2020 má celková kapacita výroby činit zhruba jeden milion aut. Přispěje k tomu rovněž nová továrna na Slovensku.
Jaguar Land Rover si financuje své investice sám, bez pomoci mateřské Tata Motors. V loňském fiskálním roce kvůli tomu zisk automobilky před zdaněním klesl o 40 % na 1,6 miliardy liber. K poklesu také částečně přispěl slabší prodej v Číně.
Zdroj: ČTK