Zisk Kofoly ČeskoSlovensko v prvním pololetí spadl na 50 milionů korun, dařilo se konceptu UGO

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko v prvním pololetí hospodařila s čistým ziskem 50 milionů korun. O rok dříve společnost za stejné období vykázala čistý zisk 156 milionů korun. Meziročně horší byl i výsledek na úrovni tržeb a provozního zisku EBITDA. Čísla byla ovlivněna růstem ceny cukru a změnou obchodního modelu v Polsku související s odklonem firmy od nízkomaržových privátních značek.
Zisk EBITDA Kofole klesl meziročně na 349 milionů korun z 514 milionů korun a tržby se společnosti snížily na 3,37 miliardy korun z 3,5 miliardy korun. EBITDA marže se Kofole v prvním pololetí meziročně snížila na 10,4 % z 14,7 % a poměr čistého dluhu k zisku EBITDA narostl na 1,94 z 1,59 na konci loňského roku, respektive z 1,54 na konci loňského června. Při vyloučení příjmů na polském trhu se skupině tržby zvýšily o 6,9 %.
Pokles EBITDA marže byl způsoben růstem ceny cukru a zvýšenými odbytovými náklady (logistika) a marketingovými náklady (zejména UGO). Pokles EBITDA zisku v Česku byl umocněn strukturou portfolia (větší spotřeba cukru).
Výsledky Kofoly za první pololetí ovlivnilo hned několik jednorázových položek. Na straně nákladů firma zaúčtovala výdaje spojené s údržbou výrobní haly v bývalé polské pobočce Bielsk Podlaski ve výši 4,5 milionu Kč, výdaje spojené s implementací SAP v adriatickém regionu ve výši 3,2 milionu Kč a výdaje spojené s likvidací neaktivní dceřiné společnosti Sicheldorfer ve výši 1,8 milionu Kč. Na straně příjmů šlo naopak o čistý zisk ve výši devět milionů korun za prodej výrobní linky v Polsku a čistý zisk ve výši 2,9 milionu korun za prodej skladu v adriatickém regionu.
Kofola - hospodářské výsledky za 1H2017
Na českém a slovenském trhu Kofole tržby stouply na 2,17 miliardy korun z 2,1 miliardy korun a v Polsku se propadly na 656 milionů korun z 965 milionů korun. V adriatickém regionu se společnosti tržby zvýšily na 476 milionů korun z 400 milionů korun. Růst podpořila mimo jiné akvizice chorvatského výrobce minerálních vod Studenac, jejíž dokončení Kofola oznámila na konci loňského roku.
Zisk EBITDA se na českém a slovenském trhu společnosti snížil na 273 milionů Kč z 367 milionů Kč a v Polsku klesl na pět milionů korun ze 76 milionů korun. Na adriatickém trhu skupině zisk EBITDA stoupl na 71 milionů korun z 69 milionů korun.
UGO nadále ozdobou výsledků
Velmi dobře opět vyzněly výsledky fresh barů a salaterií UGO. Tržby v tomto segmentu, včetně prodeje produktů UGO mimo stejnojmenné provozovny, stouply v pololetí meziročně na 218 milionů korun ze 181 milionů korun. Na trhu přibylo od konce loňského roku pět provozoven UGO.
Kofola - koncept UGO v 1H2017
V souvislosti se značkou UGO Kofola nedávno ohlásila akvizici, kdy převzala od společnosti Titbit divizi výroby a distribuce salátů. Divize vyprodukuje několik tisíc salátů denně při ročním obratu 60 milionů Kč. Kofola se tak stane českým lídrem v kategorii čerstvých balených salátů.
Struktura tržeb je stabilní
Na celkových tržbách Kofoly se v prvním pololetí nejvíce podílely výnosy z prodeje sycených nápojů (42,03 %) a z prodeje minerálních vod (30,44 %). Následovaly výnosy z prodeje sirupů (10,06 %), nesycených nápojů (8,89 %) a produktů v kategorii "ostatní" (8,58 %). Z regionálního hlediska k tržbám Kofoly nejvíce přispěly Česká republika (41,07 %) a Slovensko (23,35 %), třetí bylo Polsko (19,45 %) a čtvrté Slovinsko (10,48 %). Ostatní trhy měly na celkových výnosech skupiny souhrnný podíl 5,65 %.
V Polsku firma udělala dva klíčové kroky. Do konce roku chce soustředit výrobu do jediného závodu v Kutně a v červenci koupila místní rychle rostoucí společnost Premium Rosa. Ta se specializuje na produkty vyráběné podle tradičních receptů z ovoce a léčivých bylin, což je segment, který v posledních letech zásadně roste.
Za samotné druhé čtvrtletí Kofola vykázala tržby 2,03 miliardy Kč, zisk EBITDA 270 milionů Kč a čistý zisk 118,4 milionu Kč. Analytik Milan Vaníček z J&T Banky odhadoval, že společnost vykáže tržby 1,97 miliardy Kč, zisk EBITDA 302 milionů Kč a čistý zisk 122 milionů Kč.
Kofola - hospodářské výsledky za 2Q2017
Konferenční hovor společnosti potvrdil, že management nadále počítá pro letošní rok s meziročně stabilním provozním ziskem EBITDA.
"Je patrné, že předloňská akvizice slovinského výrobce minerálních vod Radenska je přínosem a Kofole se daří tuto značku dále rozvíjet. O něco slabší výnosy, než jsme očekávali, představil region 'ostatní', kam se řadí Chorvatsko (sem patří mimo jiné akvizice firmy Studenac) a exporty do dalších zemí. Na základě těchto dat se domníváme, že chorvatský výrobce minerálních vod Studenac zatím spíše zaostává za očekáváním, co se týče vývoje tržeb. Celkově však adriatický region včetně Chorvatska a exportů nezklamal," napsal analytik z Fio banky Jan Raška.
"Výsledky za druhé čtvrtletí jsou téměř v souladu s našimi odhady, a hodnotíme je tak neutrálně. Nicméně po slabém prvním čtvrtletí Kofola představila další nevýrazné čtvrtletí s klesající ziskovostí. Management společnosti prozatím letos naznačoval, že zisk EBITDA za rok 2017 by se mohl pohybovat na obdobné úrovni jako v loňském roce (1,06 miliardy korun), tento cíl se nám ovšem jeví jako příliš ambiciózní. V kontextu výsledků hospodaření za letošní první pololetí nyní letošní zisk EBITDA predikujeme spíše pod miliardu korun (zhruba 940 milionů Kč)," dodal Jan Raška z Fio banky.
"Náš dojem z výsledků za druhé čtvrtletí je smíšený. Kofola sice ukázala dobrou prodejní výkonnost (s výjimkou Polska), vykázala ale rychlý růst prodejních a administrativních nákladů," poznamenal analytik Petr Bártek z České spořitelny.
"Pozitivně hodnotíme silnou dynamiku v relativně novém segmentu fresh barů a salaterií, velikost tohoto segmentu mu však neumožňuje zvrátit vývoj celkových tržeb," dodal analytik Richard Miřátský z Komerční banky.
Kofola ČeskoSlovensko je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má sedm výrobních závodů v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2 100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K jejím výrobkům patří vedle limonády Kofola ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. V licenci Kofola vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola a Orangina. Většinovým vlastníkem Kofoly je společnost KSM Investment patřící rodině Samarasů.
Zdroj: Kofola, ČTK