Pravda o Číně: Jak nakupuje tamní střední třída?

Čína má obrovskou pracovní sílu, konkrétně zhruba 770 milionů lidí. Střední třída, která má do budoucna dominovat tamnímu trhu a být klíčovým zdrojem hospodářského růstu, je zatím jen nepatrným zlomkem této skupiny. Goldman Sachs uvádí, že většina pracujících v Číně v současnosti ani nedosáhne na to, aby ze svého výdělku měla povinnost platit daň z příjmu.
Vytvoření minimálně 10 milionů pracovních míst ve městech - jeden z cílů čínské vlády - by sice ovlivnilo životy jen malé části čínské populace, znamenalo by ale podstatný nárůst tamní střední třídy. Často se mluví o velké poptávce nejbohatších Číňanů po luxusním zboží, podívejme se ale na to, jak to v Číně chodí s nákupy běžných produktů. O životě v Číně to napoví výrazně více.
Většina Číňanů stále vydělává a spotřebovává méně než Američané
Peking nedávno připravil New York o status světové metropole miliardářů. Migrace z venkova do města se vyšplhala na nový rekord. Čínská průměrná roční mzda činila v roce 2014 56 360 jüanů (8 655 USD). Goldman Sachs ale odhaduje, že 387 milionů zemědělců - polovina pracující populace - vydělává jen kolem 2 000 USD ročně.
Průměrný čínský spotřebitel podle banky utratí 7 USD denně. Oblečení a jídlo tvoří téměř polovinu všech osobních výdajů, volnočasové aktivity jako cestování, restaurace, sport nebo videohry pak 9,2 %. Průměrný Američan utratí 97 USD za den a 17,3 % z jeho výdajů tvoří volnočasové aktivity.
Trend singles a menších rodin
V roce 2014 tvořili průměrnou čínskou rodinu méně než tři lidé, ještě v 50. letech jich bylo pět. Genderová nerovnováha je v zemi největší na světě - na každých 100 žen připadá 116 mužů, světový průměr je 107 mužů na 100 žen. Mezi lety 1979 a 2015 totiž vláda udržovala takzvanou politiku jednoho dítěte a zdeformovala poměr zastoupení pohlaví u několika generací Číňanů. V současnosti je v zemi o 33 milionů více mužů než žen a mnozí z nich nikdy nenajdou partnerku.
Singles a menší rodiny mají nicméně tendenci k větší spotřebě luxusního zboží.
Málo turistů, ale velice rozhazovačných
Cestovní pas vlastní jen 4 % Číňanů. V USA je to například 35 % obyvatel, v Evropě má cestovní doklad běžně většina dospělých. Zajímavé ale je, že ona 4 % Číňanů utrácejí ročně 200 miliard USD v zahraničí, tedy více než jakýkoli jiný národ, upozorňuje Goldman Sachs. Čínská městská střední třída dominuje výdajům v odvětví cestovních ruchu, americká banka navíc odhaduje, že do deseti let bude pas mít již 12 % Číňanů.
Čínská střední třída miluje hudbu
Číňané utrácejí v průměru 86 USD ročně na aktivity spojené s hudbou. Průměr v Americe je 152 USD. Služby streamování využívá 66 % čínských spotřebitelů a 71 % ze skupiny těch nejbohatších. Pro porovnání, v USA hudbu on-line poslouchá 75 % lidí, odhalila společnost Nielsen.
57 % čínské střední třídy chodí na živé koncerty, v porovnání s 51 % u americké populace.
Růst obliby internetových obchodů
Nakupování na internetu tvoří v Číně 16 % celkových výdajů (672 miliard USD). Kolem poloviny transakcí je provedeno z mobilních zařízení, odhalila studie společnosti eMarketer. Do roku 2018 se očekává, že čínské výdaje na on-line nákupy předstihnou celý zbytek světa dohromady a budou tvořit pětinu celkových nákupních výdajů v Číně. Mimochodem, v roce 2013 Čína přispívala světovému trhu on-line nákupů 35 %.
Za zdraví se utrácí stále více
Mezi roky 2004 a 2011 se čínské osobní výdaje na zdravotní péči více než zdvojnásobily, vzrostly 51,05 USD na 102,25 USD na osobu za rok. Lidé bohatnou a vládní opatření zajišťují větší osvětu v otázce péče o zdraví.
Prodeje vitamínů a potravinových doplňků zažily v minulých letech boom. Čínská dvanáctá pětiletka vyhlášená v roce 2011 byla první, která obsahovala cíle v oblasti zdravé výživy. Mintel, společnost zabývající se výzkumem trhu, očekává, že prodeje vitamínů a potravinových doplňků dosáhnou do roku 2017 objemu 5,3 miliardy USD. Šlo by tak o 214% růst oproti předchozímu desetiletí.
Zdroj: Bloomberg
Aktuality
